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Engineering Project in English

Modulbezeichnung:
Bezeichnung des Moduls innerhalb des Studiengangs. Sie soll eine präzise und verständliche Überschrift des Modulinhalts darstellen.
Engineering Project in English
Modulbezeichnung (engl.): Engineering Project in English
Studiengang:
Studiengang mit Beginn der Gültigkeit der betreffenden ASPO-Anlage/Studienordnung des Studiengangs, in dem dieses Modul zum Studienprogramm gehört (=Start der ersten Erstsemester-Kohorte, die nach dieser Ordnung studiert).
Fahrzeugtechnik, Bachelor, ASPO 01.10.2011
Code: FT30
SAP-Submodul-Nr.:
Die Prüfungsverwaltung mittels SAP-SLCM vergibt für jede Prüfungsart in einem Modul eine SAP-Submodul-Nr (= P-Nummer). Gleiche Module in unterschiedlichen Studiengängen haben bei gleicher Prüfungsart die gleiche SAP-Submodul-Nr..
P242-0023, P242-0024, P242-0078
SWS/Lehrform:
Die Anzahl der Semesterwochenstunden (SWS) wird als Zusammensetzung von Vorlesungsstunden (V), Übungsstunden (U), Praktikumsstunden (P) oder Projektarbeitsstunden (PA) angegeben. Beispielsweise besteht eine Veranstaltung der Form 2V+2U aus 2 Vorlesungsstunden und 2 Übungsstunden pro Woche.
4V (4 Semesterwochenstunden)
ECTS-Punkte:
Die Anzahl der Punkte nach ECTS (Leistungspunkte, Kreditpunkte), die dem Studierenden bei erfolgreicher Ableistung des Moduls gutgeschrieben werden. Die ECTS-Punkte entscheiden über die Gewichtung des Fachs bei der Berechnung der Durchschnittsnote im Abschlusszeugnis. Jedem ECTS-Punkt entsprechen 30 studentische Arbeitsstunden (Anwesenheit, Vor- und Nachbereitung, Prüfungsvorbereitung, ggfs. Zeit zur Bearbeitung eines Projekts), verteilt über die gesamte Zeit des Semesters (26 Wochen).
5
Studiensemester: 6
Pflichtfach: ja
Arbeitssprache:
Deutsch
Prüfungsart:
Technical report and presentations in English 15-30 min.
Weighting: Project 5, Technical Reports and Presentations in English 2

[letzte Änderung 12.02.2020]
Verwendbarkeit / Zuordnung zum Curriculum:
Alle Studienprogramme, die das Modul enthalten mit Jahresangabe der entsprechenden Studienordnung / ASPO-Anlage.

FT30 (P242-0023, P242-0024, P242-0078) Fahrzeugtechnik, Bachelor, ASPO 01.10.2011 , 6. Semester, Pflichtfach
FT30 (P242-0023, P242-0024, P242-0078) Fahrzeugtechnik, Bachelor, ASPO 01.10.2015 , 6. Semester, Pflichtfach
FT30 (P242-0023, P242-0024, P242-0078) Fahrzeugtechnik, Bachelor, ASPO 01.04.2016 , 6. Semester, Pflichtfach
FT30 (P242-0023, P242-0024, P242-0078) Fahrzeugtechnik, Bachelor, ASPO 01.10.2019 , 6. Semester, Pflichtfach

geeignet für Austauschstudenten mit learning agreement
Arbeitsaufwand:
Der Arbeitsaufwand des Studierenden, der für das erfolgreiche Absolvieren eines Moduls notwendig ist, ergibt sich aus den ECTS-Punkten. Jeder ECTS-Punkt steht in der Regel für 30 Arbeitsstunden. Die Arbeitsstunden umfassen Präsenzzeit (in den Vorlesungswochen), Vor- und Nachbereitung der Vorlesung, ggfs. Abfassung einer Projektarbeit und die Vorbereitung auf die Prüfung.

Die ECTS beziehen sich auf die gesamte formale Semesterdauer (01.04.-30.09. im Sommersemester, 01.10.-31.03. im Wintersemester).
Die Präsenzzeit dieses Moduls umfasst bei 15 Semesterwochen 60 Veranstaltungsstunden (= 45 Zeitstunden). Der Gesamtumfang des Moduls beträgt bei 5 Creditpoints 150 Stunden (30 Std/ECTS). Daher stehen für die Vor- und Nachbereitung der Veranstaltung zusammen mit der Prüfungsvorbereitung 105 Stunden zur Verfügung.
Empfohlene Voraussetzungen (Module):
FT11 Grundlagen der Kolben- und Strömungsmaschinen
FT16 Fahrzeugaufbauten/ Karosserietechnik
FT17 Fahrzeugtechnik I
FT19 Leichtbau und passive Fahrzeugsicherheit
FT20 Elektrische Kraftfahrzeugantriebe
FT21 Verbrennungskraftmaschinen für Fahrzeuge
FT22 Fahrzeugtechnik II
FT26 Projektarbeit 1


[letzte Änderung 16.12.2013]
Als Vorkenntnis empfohlen für Module:
FT32 Bachelor-Abschlussarbeit


[letzte Änderung 27.09.2013]
Modulverantwortung:
Prof. Dr.-Ing. Rüdiger Tiemann
Dozent/innen:
Prof. Dr. Hans-Werner Groh
Prof. Dr.-Ing. Thomas Heinze
Prof. Dr. Jörg Hoffmann
Prof. Dr.-Ing. Rüdiger Tiemann


[letzte Änderung 05.03.2017]
Lernziele:
TL - Project:
This course provides students with the technical and management skills needed to successfully complete an engineering project in English.
At the end of the semester, students will be able to:
- understand the technical definition of the project
- derive related objectives
- work efficiently in a team
- apply the knowledge of FT26.1 - TL Project Management and to provide a related project plan (time schedule)
- execute the project plan
- control the project progress with respect to the project plan
- develop and initiate corrective actions if needed
 
TL - Technical Reports and Presentations in English:
This course provides students with the language skills needed to successfully complete an engineering project in English.
At the end of the semester, students will be able to:
- understand technical reports and scientific articles relevant to the respective projects
- apply the basic elements of academic/technical writing in their own writing
- present project outcomes in an oral group presentation
- document project outcomes in a written report

[letzte Änderung 24.01.2016]
Inhalt:
TL - Project:
Students are required to select and refine a technical topic of their work which is originally given by the tutors.
They have to:
- select a topic
- build a project team
- create a list of tasks and define owners
- create a time schedule including the tasks and owners
- work on the tasks based on the time schedule
- handle upcoming problems in terms of technical aspects as well as their potential impacts on the time schedule
 
Projects outside the htw saar with automotive industry or its component suppliers are possible but have to be aligned with the tutors of the course.
 
TL - Technical Reports and Presentations in English:
As the course Technical Reports and Presentations in English forms an integral part of the module FT 30 Engineering Project in English, students are required to attend the English course and complete the engineering project simultaneously.
 
The contents of this course are closely related to the different projects in the field of automotive engineering that students work on in the course of the semester. They include in particular:
- strategies to acquire new technical vocabulary relevant to the respective project topics
- working with technical texts from the field of automotive engineering
- dealing with secondary literature
- presentations on different topics from the automotive industry
- preparing and giving technical presentations
- introduction to writing technical texts (structure, writing strategies, style of writing)
- writing a project report


[letzte Änderung 24.01.2016]
Weitere Lehrmethoden und Medien:
TL - Project:
- Topic and goal related
 
TL - Technical Reports and Presentations in English:
During this communicative language course, the four basic language skills (listening comprehension, reading comprehension, oral and written expression) will be trained in an integrated way with a particular focus on written and oral expression. To reach the learning objectives, different teaching/learning methods will be applied: whole class work, pair work, group work, (guided) self-study periods, peer review, etc. Students will also have the opportunity to receive feedback on their work in progress as well as practise giving presentations in class.
Students will be provided with various types of learning and self-study materials (print, audio, video and m&e-learning materials) specially developed or adapted for this course.


[letzte Änderung 24.01.2016]
Literatur:
- C. Sick: TechnoPlus Englisch VocabApp. EUROKEY.
- C. Sick, unter Mitarbeit von Miriam Lange: TechnoPlus Englisch 2.0. Ein multimediales Sprachlernprogramm für Technisches Englisch und Business English. EUROKEY.
- C. Sick, unter Mitarbeit von L. Rauhoff und M. Wedig (seit 2016): Online Extensions zu TechnoPlus Englisch, EUROKEY.
- M. Ibbotson: Professional English in Use: Engineering. Technical English for Professionals. CUP.
- B. Rosenberg: Spring into Technical Writing for Engineers and Scientists. Addison-Wesley.
- C. Sowton: 50 Steps to Improving Your Academic Writing. Garnet Education.
- E. de Chazal, S. McCarter: Oxford EAP. A Course in English for Academic Purposes. Oxford.
- D. Beer, D. McMurrey: A Guide to Writing as an Engineer. Wiley.
- R. Murphy: English Grammar in Use. A self-study reference and practise book for intermediate students. OUP. (mit CD-ROM).
- PONS Großwörterbuch für Experten und Universität. PONS.
- Macmillan English Dictionary for Advanced Learners (mit CD-ROM). Macmillan.
- Topic and goal related technical papers


[letzte Änderung 11.05.2019]
[Sat Dec 28 09:52:56 CET 2024, CKEY=fp2, BKEY=fz, CID=FT30, LANGUAGE=de, DATE=28.12.2024]